Virkad gul väska, Mönster

Det är flera som har frågat om mönster till min gula väska och här kommer det!
 
 
Jag har använt mig av ett Zpagetti-garn. Innan jag köpte garnet visste jag faktiskt inte vad jag skulle virka, jag blev bara helt kär i färgen! 
 
 
När jag hade bestämt mig för att virka en väska ville jag att väskan skulle kännas tät, inga stora hål eller sladder. Därför tog jag en virknål på 12mm. Tänk på att Zpagetti-garn varierar i tjocklek så anpassa virknålen efter ditt garn!
 
 
Botten:
V1. Gör 20 lm
V2. Börja i den tredje maskan från nålen. Virka 17 fm. 4 fm i sista maskan på änden. Virka lika på andra sidan.
V3. Fm fram till du kommer fram till dina 4fm i en m, där ska du virka 2fm i en m 4ggr. Lika på andra sidan.
Väggarna:
V4. Ni fortsätter på samma stycke men virkar ett varv med fm i bakremaskbågen. Detta gör att du får en kant och kan virka "väggarna" på väskan. Avsluta med en sm.
V5-18. Nu är det bara att virka fm till du har nöjd med höjden!
 
Jag gjorde 13 varv, sen insåg jag att mitt garn inte skulle räcka och jag kände mig nöjd med storleken.
 
 
Jag kände att kanten på väskan inte kändes riktigt klar när man såg de stora maskorna. Som tur har jag helt snöat in mig på denna färg och hade ett mindre nystan i nästa exakta färg nyans. Här använde jag mig av en virknål på 4mm.
Kanten:
V1. Virka 3 fm i varje maska.
V2. Virka ett varmt med fm.
 
 
Det som blev över använde jag som handtag till väskan. Köpte kedjan på Slöjd-Detalejer i Stockholm. Jag vek mitt garn dubbelt och trädde det igenom med hjälp av en plastnål. Det blir mycket mer stabilt att använda sig av dubbelt garn så det rekomenderar jag!
 
 
Jag visste när jag gjorde väskan att jag ville kunna stänga den och min första tanke var att använda magnetlås. Dock så var det krånligare att sy fast dom än jag hade tänkt, eftersom jag inte har något innertyg. Jag gjorde ett ärlig försök och sydde fast låset i mitten av öppningen, men kände direkt att jag inte blev nöjd. Det kändes som en hand lätt skulle kunna ta något ur väskan.
 
Så jag begav mig till Ohlssons tyger i Stockholm och till alla er som ska köpa blixtlås, det är som en dröm!
En vägg med olika blixtlås. Olika modeller. Olika längder. Olika färger!
 
Eftersom jag inte hade väskan med mig så valde jag att köpa två stycken så att jag kunde välja när jag kom hem.
 
 TADAA!
 
Det blev den gula dragkedjan och jag är så nöjd! Helt skapad av mig och jag lovar att jag kommer göra fler väskor. Större, mindre och kanske till och med en ryggsäck!
 
Och vad blev kostnaden för väskan?
Garn = 65kr
Kedja = 50kr
Karbinhake = 60kr
Dragkedja = 30kr
Nu räknar jag inte med nål och tråd för att sy fast dragkedjan, eller garnet till kanten. Tycker ändå att drygt 200kr för en helt egen väska är rimligt :)
 
Eftersom jag inte skrivit mönster tidigare så får ni gärna kommentera om något är otydligt!
 
Och tack till alla ni som har skrivit så fint, det värmer hela mitt hjärta!

Kommentarer:

1 Anki:

Väldigt fin! Färgen är underbar också :D Haha kände så där som en dröm när jag var inne på stoff o stil i malmö i somras och leta dragkedja, verkligen en full vägg med massor! :D
Hur mycket garn gick det åt till din väska?

Svar: Tack! Visst är det fantastiskt när det finns hyllor fyllda med möjligheter :DJag köpte ett mindre nystan, de som är runt 60m. Det blev ca 2m över som jag använde till kedjan, så hela nystanet användes.
Unga tanten

2 Anonym:

Jätte fin väska!!!!

Kommentera här: