17 december, 3 advent

Tänk att det redan är tredje advent! Ett tag trodde jag aldrig att jag skulle hinna virka alla burkar fram till jul, men när jag ser tillbaka på allt jag skapat så känns allt möjligt. Med en vecka kvar till jul valde jag att fylla burken med snö (aka flingsalt) och små julkulor. Har ni inte pyntat än så är det dags att börja - till och med en glasburk kan bli julig!
 
Om du vill virka:
Virknål: 4mm
Garn: röd
 
Virka 5 lm och slut det till en ring med en sm.
2 lm (räknas som en stolpe) + 11 st runt ringen. 
Öka sedan alltid med 12st jämt fördelat på varje varv tills den är lika stor som locket.
Virka st varvet runt, avsluta med en sm.
Bågen: Hoppa över 2 m och virka 5st i den tredje maskan. Hoppa över 2 m och virka fm i tredjemaskan.
Virka bågen varvet ut.
 
Jag skriver endast i stora drag hur jag har virkat då alla burkarna i denna julkalender varierar i storlek :)

Kommentera här: