Virk-grupper på facebook

Sociala medier är ju helt fantastiskt när det används på rätt sätt. När man hittar gamla klasskamrater. När man håller kontakten med nära och kära. Och framför allt när vi kan inspirera varandra!
 
Jag har några fb-grupper som jag följer och majoriteten av dom är nog om virkning. Tänkte att jag kunde dela med mig av dom jag gillar och beskriva lite hur de upplevs av mig.
 
Virka mera
Den största gruppen med över 30 000 medlemmar. Här läggs det blandat upp fina bilder där man visar upp sina alster med frågor om inspiration. Tonen är oftast vänligt, men ibland kan jag känna att vissa som har virkat flera år suckar åt nybörjarna, då samma frågor som kommer med jämna mellanrum... Men kan man inte bara scrolla förbi då undrar jag?
 
Underbart garn
Här kan du köpa garn! Det är Helen som håller i gruppen där man får se bilder på garn och vad andra har virkat av garn de köpt av Helen. Och hur ser dessa nystan ut? Helen beställer bara in långa nystan på 1000m och uppåt som har fina färgskiftningar och det är populärt. Lite lyxigt att man kan även special beställa via henne om man önskar någon färgskiftning som inte finns innan, med eller utan glitter.
 
Virka fritt med Favoritgarner.se (tidigare: Virka fritt)
Så trevlig grupp, men oj oj vad det väckte upp känslor när gruppen bytte namn för ett tag sen! Gruppen heter tidigare Virka fritt och startades av Favoritgarnet.se, när de sedan ville förtydliga detta så blev medlemmar som tokiga och vissa kände sig lurade att ett företag hade gruppen. Vilken jag tycker är så märkligt! Visst att det under någon vecka eller två kom in lite extra tävlingar där de lottade ut garn, men är det en negativ sak?
Gruppen är tipp topp och fungerar precis som Virka mera, men får fritt lägga upp bilder och fråga om hjälp. Inga krav på att garnet ska vara från Favoritgarner, så gruppen håller sitt ord när den heter Virka fritt.
 
Garngruppen
En relativt ny grupp med sina blyga 82 medlemmar. Tror att de framförallt vill lyfta fram sina egna garner men det finns inga regler som säger att man måste använda deras garn för att lägga upp bilder. Något som är roligt med denna grupp är att det blandas med virkning och stickning, vilket inte händer ofta! Passar mig som en dag ska ta tag i dom där stickorna och säga - jag ska lära mig att sticka! (och faktiskt göra det)
 
Mochila bags, crochet
Den enda gruppen som är på engelska jag följer där man, kort sagt, bara får lägga upp bilder på väskor som är virkade i bakre maskan och har flera färger. Kan låta strängt, men WOW vilka väskor människor runt hela världen gör!
 
Mysterievirkning med Camillaslivsstil.se
Ett samarbete mellan Diana, Camilla och en virkare som skapat ett mönster. En roligt grupp om man tappar inspiration och kan tänka sig virka något när man inte vet hur slutresultatet ska bli! På camillaslivsstil.se köper man färdiga garnpaket och sen kommer en del i taget av mönstret upp i gruppen. Ett virk-mysterium sträcker sig alltid några veckor framåt. Tyvärr är det många som har delade åsikter om hur mycket man ska få reda på innan, om man får lägga upp bilder under tidens gång osv. Vilket ibland ger en tråkig stämning när det känns som att många gnäller istället för att se den fina gemenskap som kan byggas upp när vi virkar tillsammans.
 
Sen har jag andra grupper jag följer men där är jag inte lika aktiv. 
 
Garnlådan - Där man kan köpa och sälja garn
Online Virkcafé - Fungerar som Virka mera och Virka fritt
Rekord mormorsrutor - Filten är klar och det är nu ganska tyst i gruppen
 
 
Hoppas ni hittar en ny fb-favorit, nu ska jag sätta mig i soffan denna härliga söndag och virka lite!
 

Kommentera här: